תמחיר

מערכת התמחיר הינה מערכת חשבונאית אשר באפשרותה לסייע לארגון או לחברה לתעד, לנתח ולעקוב אחר עלויות הייצור שלה. תמחיר מהווה כלי עזר יעיל בתחום החשבונאות הניהולית, העומדת לרשות הארגון והחברה בכל הנוגע לבקרה ולמעקב על רווחיה ועלויותיה של החברה, על כלל יחידותיה השונות.

יתרונותיה של מערכת התמחיר

מערכת תמחיר חשבונאי מסייעת לארגון או לחברה בשלל תחומים פיננסיים שונים כגון הקצאת משאבים לייצור, קביעת מסגרת תקציבית לייצור, ניתוח הכדאיות של הייצור, הצבת יעדים רווחיים, אומדן ערך המוצרים ועוד. כיום, נהוג לבצע את התמחיר באמצעות אחת או יותר משלוש שיטות תמחור נפוצות:

  • קביעת התמחיר בהתאם לשוק.
  • קביעת התמחיר בהתאם לעלות.
  • קביעת התמחיר בהתאם למתחרים.

חשיבות הליך תמחור מוצרים

קביעת מחירו הסופי של המוצר זהו הליך חשוב, מורכב ובעל השפעה רבה על הרווחים אותם שואף העסק לגרוף. תמחור מוצר חייב להיות כדאי ומשתלם עבור העסק, ובו זמנית צריך להתאים לקהל היעד ולמצב השוק ברגע נתון. קביעת המחיר הנכון והגבוה ביותר בו אפשר לנקוב מצריך מבעלי העסק לבחון באופן מעמיק את עלות ייצור ושיווק המוצר, ואת מצב תמחור מוצרים של המתחרים האחרים בשוק.

פירוט אודות שיטות תמחור מוצר נפוצות

תמחיר תהליך שמותאם למצב השוק

קביעת התמחיר בהתאם לשוק מתבצע באמצעות התייחסות למספר גישות שונות:

  • התמחיר הפסיכולוגי של המוצר – היות וחלק נכבד מקהל הצרכנים הפוטנציאלי של המוצר מייחס למוצרים יקרים ערך מוסף של איכות ושל יוקרה מעמדית, יצרנים אשר דורשים מחירי שוק גבוהים בעבור המוצרים שלהם עושים זאת על מנת להקנות למוצר ערך מעמדי גבוה. שיטה זו עובדת לא מעט פעמים בעיקר בשל התפיסה הצרכנית כי מחיר גבוה מעיד בהכרח על איכות. כלומר, בתמורה למחיר הגבוה אותו הצרכן משלם, הוא זוכה למוצר איכותי בעל יתרונות משמעותיים לעומת מוצרים זולים יותר.
  • תמחור מוצרים בהתאם לערכם הנתפס – גישה זו מייחסת חשיבות רבה לערכו של המוצר כפי שהוא נתפס בעיני הציבור, בהתאם לסקרי שוק מקיפים, במטרה לקבע את מעמדו הציבורי של המוצר ככדאי וכאיכותי.
  • תמחור לשם מטרות קידום מכירות – במקרים בהם מלאי החברה נמצא במצב עודף, נהוג לצאת במבצעים ובהנחות משמעותיות, על מנת להגביר את המכירות בעבור אותו מוצר עודף. אנשים תופסים באופן טבעי הנחות ומבצעים כמצבים בהם כספם שווה יותר, וצרכנים נוהגים לקנות יותר במחירים אותם הם תופסים כמופחתים ומשתלמים יותר עבורם.

תמחיר תהליך שמותאם לעלות

נהוג לתמחר מוצרים שונים בהתאם לשיקולי עלות סטנדרטית, שיקולי עלות בתוספת רווח, שיקולי עלות בהתאם ליעדי הרווח שנקבעו ובהתאם לשיקולי העלות השולית של כל מוצר ומוצר. תמחור מוצר חייב להיות בראש ובראשונה משתלם בהתאם לעלות הייצור הבסיסית.

תמחיר תהליך שלוקח בחשבון את המתחרים

שיטת תמחיר זו לוקחת בחשבון את מחירי השוק המקובלים אותם גובים המתחרים בעבור מוצרים מקבילים, תוך התייחסות לשיקולים שונים כגון איכות ומעמד. לפעמים יהיה משתלם דווקא להוזיל עלויות על מנת לבלוט בשוק תוך הצגת מחירים אטרקטיביים יותר ללקוח, מה שיאפשר לעסק למכור במחיר מופחת, אך בכמות גדולה יותר.

רו"ח המתמחה בביצוע תמחירים

כיום, נהוג לשכור את שירותיו של רואה חשבון המתמחה במערכת התמחיר בפרט ובחשבונאות הניהולית בכלל. אצל רו"ח יקותיאל רמר תוכלו לברר זכאותכם למימון המדינה בעבור 150 שעות עבודת התמחיר לעסקים גדולים ובעבור 30 שעות עבודת התמחיר לעוסקים עצמאיים.

רו"ח חשבון יקותיאל רמר

משרדו של רו"ח רמר מתמחה בתחום החשבונאות הניהולית וכן בתחומים נוספים כגון תחום המיסוי, הקמת עסקים, יצירת תוכניות עסקיות ועוד.